Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home2/chapvaen/public_html/inc/_public-class.php on line 21
 شرکت چاپ و انتشارات :: اتحاد صنعت چاپ نیاز به اتاق فکر دارد


اتحاد صنعت چاپ نیاز به اتاق فکر دارد

پاپنا: از اسفند 1386 که موضوع  اتحاد اتحادیه ها به حال خود رها شده بود تا امروز کمتر خبری از اتحاد و همدلی در اصناف و اتحادیه های چاپی شنیده و دیده می شد ؛ اما چندی است که این شعار در صنعت چاپ شنیددوباره زمزمه میشد و خوشبختانه امروز شاهد اولین جلسه مشترک اتحادیه های و انجمن های چاپی تهران بودیم.
هرچند که این جلسه تافته جدابافته ای داشت که یا بدلیل خود بزرگ بینی ویا اختلافات فردی به حلقه این اتحاد نپیوسته بود ،اما حضور اکثر قریب به اتفاق اتحادیه ها و انجمن ها صنعت چاپ نوید بخش روزهای روشن تری برای فراصنعت چاپ کشور به همراه داشت.
حال چه باید کرد که روند اتحاد و نتیجه گیری آن به نفع صنعت چاپ و اهالی آن باشد؟ چرا و چگونه اتحادیه ها و انجمن ها اقتدار لازم را نداشتند ؟تدوین برنامه و سند راهبردی این مهم کی و کجا انجام خواهد شد؟ آیا دوباره نامهایی که مکررا می شنویم سردمداران این عرصه خواهند شد ؟ و...
اما برای بدست آوردن نتیجه بهتر باید حرکتی علم محور در پیش گرفت و آزمون وخطا را کنار گذاشت و این علم محوری نیز نیاز به برنامه ریزی و تدوین اهداف دارد که مستلزم آن استفاده از گروهی کارشناس آگاه به صنعت و تکنولوژی روز است تا در اتاق فکر به تدوین برنامه های راهبردی بپردازند.
حال این اتاق فکر چه نقشی دارد، به طور كلی نقش اولیه اتاق‌های فكر، ایجاد پل بین جهان ایده و عمل است. اتاق فكر برای اولین بار به طور رسمی در ایالات متحده و در خلال جنگ جهانی دوم مطرح شد، اما اصطلاح Think tank برای اشاره به فضاهای خاص و امنی كه طراحان و استراتژیست‌های نظامی برای تبادل نظر در آن اجتماع می‌كردند، استفاده می‌شد. با گذشت زمان كاربرد این اصطلاح نیز گسترده‌تر شد و حوزه معنایی وسیع‌تری را دربرگرفت.
از زمان جنگ جهانی  دوم تا کنون این اتاق های فکر تکامل یافته و به نسل سوم خود رسیده اند ؛نسل سوم تقریبا تحولی عظیم در موسسات مطالعاتی تحقیقاتی به وجود آوردند. تلاش عمده این نسل از اتاق‌‌های فكر، یافتن بازار مناسب برای محصولات به اصطلاح روشنفكرانه و عالمانه خود بود.
ضرورت‌های وجود اتاق فكر در وضعیت کنونی صنعت چاپ
یكی از آسیب‌های جدی در حوزه مدیریتی، گرفتار شدن تصمیم گیرندگان در گیر و دار مسایل اجرایی روزمره است. تا وقتی هیات مدیره و تصمیم گیران سرگرم طی روال‌های از پیش تعیین شده باشند ،فرصت چندانی برای تفكر و اندیشه نخواهند یافت .
پس می‌توان گفت كه اتاق فكر، مركزی مطالعاتی و تحقیقاتی پژوهشی است كه در آن مطالعات و تحقیقات كاربردی انجام می‌شود و برای حل مسائل، خلق ایده‌های جدید و تدوین ایده‌‌های كلی شكل گرفته و پیشنهادهای خام به سیاست‌ها و برنامه‌های دقیق و قابل اجرا تبدیل می‌شود. در اتاق فكر، شكل‌گیری و تولید اندیشه‌ها تقویت گردیده و از نابودی و به دست فراموشی سپرده شدن آنها جلوگیری ‌می‌شود.
شاید موضوع اتاق فكر، موضوع تازه و نویی به نظر نرسد اما نقش ارزشمندی در تعاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تاثیر مثبت آن در توسعه و ارتقای سازمان‌ها، به‌ویژه اصناف و سازمان‌های ارایه دهنده خدمات به قشرهای متفاوت جامعه، باعث شده است كه این تشكیلات غیر‌ساختارمند گذشته، امروزه جایگاهی در ساختار سازمان‌ها پیدا كند.
اگر هیات مدیره های اتحادیه ها وانجمن ها در گذشته صرفا با تكیه بر دانش خود و حلقه محدود مشاوران به اداره امور عمومی همت می‌گماردند، اینك با بهره‌گیری از چنین ساز و كاری نمی‌توانند به اداره همه جانبه امور بپردازند، درصورتی كه همراه تصمیم‌گیری خود با بهره‌گیری از تفكر جمعی، ضمن شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف خطاپذیری عملكرد خود را به حداقل كاهش دهند.
اتاق فكر، مغزی برای اندیشیدن، ذهنی برای پرواز كردن و فكری برای گشودن است. اتاق فكر عرصه‌ای است كه در آن خرد جمعی به منصه ظهور می رسد . در این فضا شركت‌كنندگان درخصوص مسایل و موضوعات مورد بحث به اجماع همگانی دست می‌یابند، چرا كه در اینجا دیگر از روابط قدرت خبری نیست.
اتاق‌های فكر ویژگی‌هایی دارند که عمده آن عبارت است از : جمع اندیشی، تولید فرآورده‌های فكر و انتقال به مخاطب، معطوف بودن كوشش‌ها به مسایل روز، درگیر نشدن در مسایل اجرایی و تشریفات رسمی سیاستگذاری همچنین اتاق‌های فكر در تعامل با دستگاه‌هایی اجرایی، صرفا تصمیم‌ساز هستند و نباید درگیر مسایل اجرایی و یا توجیه كارشناسانه‌ی تصمیم‌های روزمره دستگاه‌ها شوند.
امید است باتوجه به آنچه گفته شد و باتوجه به جایگاه فعلی صنعت چاپ در جهان و ایران مسئولان مربوط با ایجاد اتاق فكر در جهت تعالی اهداف فراصنعت چاپ گام بردارند و به این مهم توجه شود كه در انتخاب افراد اتاق فكر تنها به هیات مدیره ها وافراد که همواره در همجای مدیریتی چاپ حضور دارند اكتفا نكرده، بلكه با درنظر گرفتن موضوع و مشكلات پیش رو اعضا را انتخاب نمایند.
چه بسا افرادی باشند كه فارغ از دغدغه پست مدیریتی خود راه حل‌هایی كارا و موثر ارایه نمایند و صنعت استراتژیک چاپ را به جایگاه درخور خود در ایران و جهان برسانند.
  

ابوالفضل ایمنی 
 

 



صفحه مناسب چاپ
 
تاریخ ارسال مقاله : 1391-8-22


پرفروشترین ها
اطلاعاتی در دسترس نیست
خبرنامه
برای عصویت در خبرنامه کافیست ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید :
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت جدید شرکت چاپ و انتشارات چیست؟


    نتایج