آغاز وانجام رساله ای است که خواجه نصیرالدین طوسی از آن به تذکره در آغاز و انجام یاد می کند و در واقع از شرح حال انسان در هر دو عالم سخن می گوید و رساله ای در معرفت نفس دانسته می شود.این اثر در بیست فصل نوشته شده است و در انتهای کتاب تعلیمات آیت الله حسن زاده آملی…
ترجمه ای است از اثر گرانسنگ سیدرضی به نام " مجازات النبوی " که استاد محمدمهدی جعفری آن را به رشته تحریر در آورده است.از نظر ایشان هدف از نگارش این اثر نشان دادن آرایه های ابی در کلام پیامبر اکرم (ص) بوده است.
نقد ادبی نو که تا پیش از قرن بیس تحت تاثیر ملاحظات اخلاقی ، تاریخی و یا زندگی نامه ای عمدتا سویه ای فرامتنی داشت بیشتر به خود تن عطوف گشت و صبغه ای عینی یافت.
شاید بتوان گفت که بارزترین مشخصه عصر ما ترکیب عقل گرایی علمی و عقل ستیزی فرهنگی است و همین امر بسیاری از فیلسوفان ، متألهان ، جامعه شناسان و هنرمندان معاصر را بر آن داشته است که به جد به پرسش از علم و تکنولوژی بپردازند، زیرا همه می دانند که سخن راندن از بازگشت طبیعت شوخی تلخی بیش نیست.
در ارغنون جهانی شدن " ارعنون 24 " رفاه اقتصادی و آینده همه مردم و ملل به طرزی تفکیک ناپذیر لازم و ملزوم یکدیگرند، چه از نظر اشکال گوناگون پول در جهان ، شبکه های جهانی غذا و اندوخته مواد خام و چه از نظر مشاغل و وسایل امرر معاش که مرتبط با شرکت های خارجی ، بازارها، فناوریها و…
در ارغنون داستان های عامه پسند آمده است که مقاله داستانهاي عامهپسند با بحثي درباره ديدگاههاي مختلف ناظر به جايگاه ادبيات عامه پسند آغاز ميشود و نويسنده به موضوع ايدئولوژي در متن و نحوه تبيين آن از منظر نظريههاي لوييآلتوسر و... ميپردازد.
در ارغنون روانکاوی1 آمده است که روانکاوی همزمان با قرن بیستم به وجود آمد، زیرا تایخ انتشار کتابی که این نظریه را به صورت پدیده ای نو به دنیا معرفی کرد سال " 1900" است. لیکن بدیهی است، که پیدایش روانکاوی به صورت خلق الساعه و حاضر آماده نبود.
در ارغنون روانکاوی2 آمده است که در این مجموعه مقالات هدف این است که اصول و مبانی روانکاوی را تدوین و به نحوی غیر استدلالی بیان کند. یعنی به موجزترین و سرراست ترین شکل ممکن آموزه های روانکاوی مبتنی بر مشاهدات و تجربیات قابل مشاهده باشند.
در ارغنون عقلانیت " ارغنون 15 " آمده است که مقالات اين مجموعه درباره بعضي از مهمترين مسائل و مباحث فرهنگي است كه ناظر بر زندگي روزمره در غرب است. نويسندگان اين مقالات، از منظر مطالعه بين رشتهاي، به بررسي و تحليل مسائل و مظاهر زندگي و ابزارها و كالاهاي فرهنگي در جوامع معاصر غربي پرداختهاند.
در ارغنون فرهنگ و تکنولوژی آمده است که هدف اصلی این پرسش از علم و تکنولوژی تجدید گفت و گو میان بخش های تک افتاده فرهنگ مدرن است تا شاید این دو نیروی سترگ بار دیگر با خاستگاه اصلی خود یعنی زندگی و فرهنگ بشری پیوند یابند و با دیگر نیازها و اشتیاقات معنوی ابنای بشر هماهنگ شوند.
در ارغنون فرهنگ و زندگی روزمره1 " ارغنون 19 " آمده است که مقالات این مجلد در باره بعضی از مهمترین مسائل و مباحث فرهنگی است که ناظر بر زندگی روزمره در غرب است نویسندگان این مقالات از منظر مطالعه بین رشته ای به بررسی و تحلیل مسائل و مظاهر زندگی و ابزارها و کالاهای فرهنگی در جوامع غربی پرداخته…
در ارغنون فرهنگ و زندگی روزمره2 آمده است آمده است که مقالات این مجلد از ارغنون به بعضی از مهمترین مسائل و مباحث فرهنگی و هنری موثر در ساختار و روال زندگی روزمره در غرب می پردازد، مقالات این مجلد از ارغنون به بعضی از مهمترین مسائل و مباحث فرهنگی و هنری موثر در ساختار و روال زندگی روزمره در…
در ارغنون فلسفه اخلاق " ارغنون 16 " آمده است اکنون باید به ارتباط این واقغیت که پاره ای از احکام توصیفی اند با ویژگی دیگری توجه کنیم که عادت شده است وقتی در باره احکام اخلاقی سخن می گوییم آن را ویژگی کلیت پذیری بنامیم. تاکید بر این است که احکام اخلاقی با احکام توصیفی در این ویژگی سهمیم…
در ارغنون فلسفه تحلیلی " ارغنون 7و8 " آمده است که برای معرفی و نقد تفکر غرب در ایران کوشش های بسیار شده و می شود که همه درخور ارج و احترام می باشد که در این زمینه، ناگفته ها و نوشته های بسیاری همچنان باقی و بر زمین مانده است.
در كتاب ارغنون مرگ تلاش شده که نشان داده شود كه چرخش نگرش انسان غربي در آغاز رنسانس و جنبش مدرنيته از مرگانديشي سنت فلسفي سقراط به انديشه در باب زندگي رسيده است و اين تغيير نگرش چه تأثيري بر شيوه كلي زندگي مردمان در جوامع غرب دارد.
در ارغنون مسائل مدرنیسم و مبانی پست مدرنیسم " ارغنون11و12 " آمده است که گفتارهای نظری در باب مدرنیسم به رغم تنوع و گستردگی آن ها، ریشه ها و زمینه های تاریخی مشترک دارند. به طوری که می توان نوعی انسجام و حال و هوای واحد را به همۀ آن ها نسبت داد، که خود نتیجۀ تکرار و تبادل مجموعه…
در ارغنون مسائل نظری فرهنگ آماده است که کریستوفرلش،نظریه پرداز مشهور اجتماعی،بر آن است که بین شخصیت افراد هر جامعه با فرهنگ آن جامعه و ملزومات آن فرهنگ تناسبی وجود دارد.
در ارغنون نظریه سیستم ها آمده است که به جهت سهم و تأثیر به سزایی فروید در این زمینه ونادر بودن مقالات منتشر شده از او به زبان فارسی، گزیده ای از مقالات مهم فروید که بیانگر وجوه اصلی نظریه اوست این مجموعه برای اولین بار توسط شرکت چاپ و انتشارات ترجمه و منتشر شده است.