آغاز و انجام (چاپ ۶)

125,000 ریال

آغاز وانجام رساله ای است که خواجه نصیرالدین طوسی از آن به تذکره در آغاز و انجام یاد می کند و در واقع از شرح حال انسان در هر دو عالم سخن می گوید و رساله ای در معرفت نفس دانسته می شود.این اثر در بیست فصل نوشته شده است و در انتهای کتاب تعلیمات آیت الله حسن زاده آملی به آنان قرار گرفته است.آغاز و انجام یکی از مآخذ و مصادر علمی حکمت متعالیه اثر مشهور صدر المتالهین ملاصدرای شیرازی است.

توضیحات

 

معرفی کتاب

کتاب آغاز و انجام متن یکی از رسائل مهم فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی را همراه با مقدمه، شرح و تعلیقات حضرت آیت الله حسن زاده آملی ، پیش روی خوانندگان می نهد در این کتاب نخست متن کامل ” آغاز و انجام” آورده شده است سپس تعلیقات حضرت استاد در باره یکایک فصول عرضه شده است.

خواجه نصیرالدین طوسی به جز رسالۀ اوصاف الاشراف (ویژگی‌های اهل سلوک) که بخش زیادی از آن دربارۀ وحدت وجود، فنا و دیگر مبانی عرفانی است رسالۀ دیگری در این زمینه نگاشته با نام تذکره در آغاز و انجام که به آغاز و انجام معروف شده است.

این کتاب به تصحیح و حواشی گرانسنگ علامه حسن زاده آملی و به کوشش محمد مهدی ‌شمس الدین توسط

سازمان چاپ و انتشارات اسلامی در ۲۳۲ صفحه به چاپ رسید.

  • علامه حسن زادۀ آملی مدّ ظله در معرفی کتاب آغاز و انجام می‌نویسد:

ایشان می فرمایند :سید حیدر آملى در جامع الاسرار (ص ۴۹۳ ط ۱) رساله آغاز و انجام را از مؤلفات خواجه نام برد، لذا اثبات این که رساله از مصنفات خواجه است نیاز نیست.

آغاز و انجام یکى از مآخذ و مصادر علمى حکمت متعالیه، معروف و مشهور به اسفار صدر المتألهین است. و در چندین فصل موقف هفتم الهیات اسفار و نیز در اکثر فصول باب یازدهم نفس اسفار ناظر به مطالب این رساله است حتى در بسیارى از موارد عبارات خواجه را به عربى از این رساله ترجمه فرموده است و خواجه را به بعض المحققین یاد نموده است.

و شاگرد بزرگ آن بزرگوار مرحوم فیض در «علم الیقین» بر ممشاى استادش مشى کرده است و بسیارى از فصول و مطالب

آغاز و انجام را به قلم خود ترجمه و تحریر کرده است چنانکه با مقابله و عرض معلوم مى‌گردد، و متأله سبزوارى در تعلیقاتش بر اسفار از آن نام مى‌برد و مطلب نقل مى‌کند.

در رساله آغاز و انجام، در واقع سخن از شرح حال انسان در هر عالم است، جز این که در فصل دوم و هفدهم و برخى از مواضع دیگر در اثناى سخن، به اختصار و ایجاز از آغاز یعنى مبدأ تعالى و آمدن انسان از فطرت اولى اشارتى نموده است؛ نه بدان نحو که مثلا در مبدأ و معاد شیخ رئیس و مولى صدرا از مبدأ بحث مى‌شود. لذا سزاوار است که رساله آغاز و انجام را یکى از رسائل در معرفت نفس یعنى روانشناسى‌ بشناسیم و بدانیم.

کتاب آغاز و انجام دارای ۲۰ فصل است. دربارۀ صفت آخرت، مبدأ و معاد، دو جهان و مراتب مردم در آن دو، مکان و زمان آخرت، حشر خلایق، احوال خلق در آن جهان، صراط، نامۀ اعمال، ثواب و حساب، وزن اعمال، در نوردیدن آسمانها، دمیدن در صور، احوال روز رستاخیز، بهشت و دوزخ، زبانیۀ دوزخ، جویهای بهشت، خازن بهشت و دوزخ، درختهای زقوم و طوبی، حورالعین، ثواب و عقاب و عدل.

نسخه شناسی

کتاب آغاز و انجام، داراى نسخ خطى فراوانى است که در کتاب‌خانه موزه بریتانیا و نیز کتاب‌خانه‌هاى ایران (تهران، مشهد، همدان، قم) و پاکستان و مصر نگه‌دارى مى‌گردد.

نسخه‌اى از کتاب آغاز و انجام در دانشگاه تهران موجود است.

نسخه حاضر  ، با مقدمه و شرح و تعلیقات آیت الله حسن حسن زاده آملی در قطع رقعى با جلد شومیز در ۲۳۲ صفحه توسط سازمان چاپ و انتشارات ایران، منتشر شده است.

آیا این کتاب برای شما مناسب است؟

خواندن کتاب آغاز و انجام برای آشنایی با معاد قرآنی که مکاشفات نیز آن را تأیید می‌کند بسیار مفید است.

 

 

به این مطلب رای دهید
[مجموع: ۲ میانگین: ۵]

توضیحات تکمیلی

قطع کار

وزیری

گردآورنده

جمعی از نویسندگان و محققان

ناشر

شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه

نوع جلد

شومیز

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “آغاز و انجام (چاپ ۶)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *