آغاز و انجام (چاپ 6)

195,000 ریال

آغاز وانجام رساله ای است که خواجه نصیرالدین طوسی از آن به تذکره در آغاز و انجام یاد می کند و در واقع از شرح حال انسان در هر دو عالم سخن می گوید و رساله ای در معرفت نفس دانسته می شود.این اثر در بیست فصل نوشته شده است و در انتهای کتاب تعلیمات آیت الله حسن زاده آملی به آنان قرار گرفته است.آغاز و انجام یکی از مآخذ و مصادر علمی حکمت متعالیه اثر مشهور صدر المتالهین ملاصدرای شیرازی است.

توضیحات

 

معرفی کتاب

کتاب آغاز و انجام متن یکی از رسائل مهم فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی را همراه با مقدمه، شرح و تعلیقات حضرت آیت الله حسن زاده آملی ، پیش روی خوانندگان می نهد در این کتاب نخست متن کامل ” آغاز و انجام” آورده شده است سپس تعلیقات حضرت استاد در باره یکایک فصول عرضه شده است.

خواجه نصیرالدین طوسی به جز رسالۀ اوصاف الاشراف (ویژگی‌های اهل سلوک) که بخش زیادی از آن دربارۀ وحدت وجود، فنا و دیگر مبانی عرفانی است رسالۀ دیگری در این زمینه نگاشته با نام تذکره در آغاز و انجام که به آغاز و انجام معروف شده است.

این کتاب به تصحیح و حواشی گرانسنگ علامه حسن زاده آملی و به کوشش محمد مهدي ‌شمس الدين توسط

سازمان چاپ و انتشارات اسلامي در ۲۳۲ صفحه به چاپ رسید.

  • علامه حسن زادۀ آملی مدّ ظله در معرفی کتاب آغاز و انجام می‌نویسد:

ایشان می فرمایند :سيد حيدر آملى در جامع الاسرار (ص ۴۹۳ ط ۱) رساله آغاز و انجام را از مؤلفات خواجه نام برد، لذا اثبات اين كه رساله از مصنفات خواجه است نياز نيست.

آغاز و انجام يكى از مآخذ و مصادر علمى حكمت متعاليه، معروف و مشهور به اسفار صدر المتألهين است. و در چندين فصل موقف هفتم الهيات اسفار و نيز در اكثر فصول باب يازدهم نفس اسفار ناظر به مطالب اين رساله است حتى در بسيارى از موارد عبارات خواجه را به عربى از اين رساله ترجمه فرموده است و خواجه را به بعض المحققين ياد نموده است.

و شاگرد بزرگ آن بزرگوار مرحوم فيض در «علم اليقين» بر ممشاى استادش مشى كرده است و بسيارى از فصول و مطالب

آغاز و انجام را به قلم خود ترجمه و تحرير كرده است چنانكه با مقابله و عرض معلوم مى‌گردد، و متأله سبزوارى در تعليقاتش بر اسفار از آن نام مى‌برد و مطلب نقل مى‌كند.

در رساله آغاز و انجام، در واقع سخن از شرح حال انسان در هر عالم است، جز اين كه در فصل دوم و هفدهم و برخى از مواضع ديگر در اثناى سخن، به اختصار و ايجاز از آغاز يعنى مبدأ تعالى و آمدن انسان از فطرت اولى اشارتى نموده است؛ نه بدان نحو كه مثلا در مبدأ و معاد شيخ رئيس و مولى صدرا از مبدأ بحث مى‌شود. لذا سزاوار است كه رساله آغاز و انجام را يكى از رسائل در معرفت نفس يعنى روانشناسى‌ بشناسيم و بدانيم.

کتاب آغاز و انجام داراي ۲۰ فصل است. دربارۀ صفت آخرت، مبدأ و معاد، دو جهان و مراتب مردم در آن دو، مکان و زمان آخرت، حشر خلايق، احوال خلق در آن جهان، صراط، نامۀ اعمال، ثواب و حساب، وزن اعمال، در نورديدن آسمانها، دميدن در صور، احوال روز رستاخيز، بهشت و دوزخ، زبانيۀ دوزخ، جويهاي بهشت، خازن بهشت و دوزخ، درختهاي زقوم و طوبي، حورالعين، ثواب و عقاب و عدل.

نسخه شناسی

کتاب آغاز و انجام، داراى نسخ خطى فراوانى است كه در کتاب‌خانه موزه بريتانيا و نيز کتاب‌خانه‌هاى ایران (تهران، مشهد، همدان، قم) و پاکستان و مصر نگه‌دارى مى‌گردد.

نسخه‌اى از کتاب آغاز و انجام در دانشگاه تهران موجود است.

نسخه حاضر  ، با مقدمه و شرح و تعليقات آیت الله حسن حسن زاده آملی در قطع رقعى با جلد شومیز در 232 صفحه توسط سازمان چاپ و انتشارات ایران، منتشر شده است.

آیا این کتاب برای شما مناسب است؟

خواندن کتاب آغاز و انجام برای آشنایی با معاد قرآنی که مکاشفات نیز آن را تأیید می‌کند بسیار مفید است.

 

 

به این مطلب رای دهید
[مجموع: 2 میانگین: 5]

توضیحات تکمیلی

وزن 232 g
قطع کار

وزیری

گردآورنده

جمعی از نویسندگان و محققان

ناشر

شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه

نوع جلد

شومیز

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “آغاز و انجام (چاپ 6)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.